Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
Muhyiddin İbnü'l-Arabî
Yazı Yaz
2462
3953
Kültür-Sanat
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
26.7.2020
0 yorum
1844
okuma
Muhyiddin İbnü'l-Arabî
17 Ramazan 560 (28 Temmuz 1165) tarihinde Endülüs’ün güneydoğusundaki Tüdmîr (Teodomiro) bölgesinin başşehri olan Mürsiye’de (Murcia) dünyaya gelen dönemin mutasavvuf mertebesine erişmiş aynı zamanda filozof, astrolog ünvanları ile anılmaktadır.
Endülüs / İspanya). İslâm âleminde daha çok İbn-i Arabî, İbnu'l- Arabî, Muhiddin Arabî, Muhiddin İbn Arabî ve Şeyhü'l-Ekber şeklinde tanınmıştır.
İbn Arabî yazdığı eserlerde adını şöyle kaydeder: Muhiddin Ebu Abdullah Muhammed b. Ali b. Muhammed b. el-Arabî, el-Hâtımî et-Tâî, el-Endülüsî.
İspanya'nın şehrinde doğan Muhiddin Arabî, köklü soylu ve saygın bir aileden gelmektedir. İsminin sonunda yer alan el-Hâtimî et-Tâî, onun cömertliği ve hayırseverliğiyle ün kazanmış olan Taî kabilesine mensup Adî b. Hâtim et-Taî'nin kardeşi Abdullah b. Hâtîm et-Tâî'nin soyundan geldiğini göstermektedir. Bu kabilenin Arap olması sebebiyle İbn Arabî ve ataları “Arabî” (Arab) diye tanınmışlardı.
Arabî, Dindar bir kişi olan babası Ali b. Muhammed hem hükümdarın hem de ünlü filozof İbn Rüşd'ün dostu idi. Annesi ise ermiş hanımların bile manevî derecesine imrendikleri dindar bir kimse idi. Dindar bir kişi olan amcası Abdullah b. Muhammed seksen yaşından sonra tasavvuf yoluna girmişti.
Muhiddin Arabî sekiz yaşına kadar doğduğu yer olan Mürsiye'de yaşadı, ilk eğitimini ve dinî bilgileri burada ailesinin gözetiminde almaya başladı. Sekiz yaşına giren İArabî, ailesiyle birlikte Mürsiye'den ayrılarak Endülüs'ün diğer bir şehri olan İşbiliye'ye (Sevilla) geldi. Burada tahsiline devam ederken İbnu'l-Erisî isminde bir tacirin oğluyla tanıştı. Tasavvufî hayatla ilgilenen bu gençle arkadaş oldu. Gençliğinin bir döneminde bazı valilere kâtiplik yaptığı bilinmektedir.
Delikanlılık yıllarında babasıyla Kurtuba'ya giderek babasının dostu olan İbn Rüşd (ö. 1198) ile tanıştı. Onun sorduğu felsefî sorulara tasavvufî cevaplar verdi. Yine bu yıllarda Salih Adevî'nin öğrencilerinden Ebu Ali Hasan Şekkaz isimli bir şeyhle tanıştı, İbn Assâd ve Ahmed Harîrî isimli sûfî iki kardeşle arkadaş oldu. O bu sırada edebiyat ve avcılıkla da meşgul olmuş, daha sonra bu şekilde geçirdiği yılları câhiliye zamanı olarak zikr etmiştir. (Fütuhat, IV, 700)
1185 (H. 580) senesi Muhiddin Arabî'nin düzenli ve sürekli bir biçimde tasavvufa girdiği yıl oldu. Hayat boyu üç yüzden fazla âlim ve şeyhle görüşüp kendilerinden faydalanan Arabî'nin tasavvuf yoluna girmesini muhtemelen Ebu'l-Abbas Ahmed el-Ureynî sağlamıştı. Batı Endülüs'teki Ulya kasabasında oturuyordu. Kulluk konusunda derin bilgilere sahip olmakla beraber kasaba halkının yadırgadığı bazı fikirleri yüzünden oradan ko¬vulunca İşbiliye'ye gelmiş ve burada genç Arabî'yi etkilemişti. Muhiddin Arabî onun meclisinde tövbe ederek fiilen tasavvuf yoluna girmişti.
En önemli eseri Füsûsu’l Hikem’dir. Türkçeye pek çok çevirisi yapılmış ve birbirine benzer isimlerde çeşitli tarihlerde yayımlanmış ve yayımlanmaya devam etmektedir.
Klasik anlamıyla bir tasavvuf kitabı olmayan Füsûsu'l-Hikem, Batılıların teozofi, İslam filozoflarının ise ilm-i ilahi veya marifetullah dedikleri bir disiplini temellendirmeyi hedefleyen orijinal bir yapıttır.
Füsûsu'l-Hikem'in Arabî'nin öğrencisi Sadreddin Konevî'nin kullandığı anlamda bir metafizik kitabı olduğunu, Tanrı'nın varlığını, O'nun âlemle ilişkisini konu edindiğini söyleyebiliriz.
Füsûsu'l-Hikem düşünce tarihimizde en çok şerh edilmiş eserlerden birisidir. Onun tarih içindeki etkinliği öncelikle bu şerhler sayesinde mümkün olmuştur. Farklı fikrî coğrafyalara mensup kişilerce şerh edilmiş, dahası Füsûsu'l-Hikem şerhi yazmak bir düşünsel ustalık ölçüsü olmuştur.
Füsûsu'l-Hikem çeşitli tartışmalara yol açmıştır. Kimi zaman fakih ve kelamcılar tarafından eleştirilmiş, bu eleştirilere sûfilerce çeşitli cevaplar verilmiş ve böylece farklı bir literatür oluşmuştur.
İslam düşünce tarihinin en önemli entelektüel geleneklerinden birisinin kurucusu olan İbnü'l-Arabî'nin başyapıtıdır.
Yazı:Tekin Gün
Tarih:Kasım 2017
Kaynak alıntılar aşağıdadır.
TÜRKÇE’YE ÇEVRİLEN ESERLERİ:
Fususu'l Hikem (2006), Füsusu'l-Hikem Hikmetlerin Özü (2007), Günümüz İnsanına Fusüsu'l-Hikem (2009, 216), Fütuhat-ı Mekkiyye (Çev. Ekrem Demirli, 2010), Füsusu'l-Hikem (Çev. Tahir Meriç, 2013).
KAYNAKÇA: Muhiddin Arabî (beyaztarih.com, 23.05.2015), İbn Arabî kimdir? (yenisoz.com.tr, 23.05.2015), Muhyiddin-i Arabî (ilimalemi.com, 27.09.2017), Muhyiddin İbni Arabi (dr.com.tr, 27.09.2017).
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
1844
Yer
Kültür-Sanat
26.7.2020
0
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
#muhyiddinibnü'l-arabî
  
Kaynak
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
Tekin Gün
adlı kullanıcının
diğer yazıları
Hazar İmparatorluğu / Hakan Yusuf-M.S. 651 -
Tekin Gün
791 okuma
Avar İmparatorluğu / Bayan Kağan.M.S. 565 -
Tekin Gün
1851 okuma
Uygur Devleti / Kutluğ Bilge Kül - Kağan.M.S.
Tekin Gün
1606 okuma
Karahanlılar Devleti / Satuk Buğra Han. (Bilg
Tekin Gün
1577 okuma
Göktürk İmparatorluğu / 552 -743 Kurucusu: Bu
Tekin Gün
1076 okuma
Gazneliler Devleti / Sultan Alp Tegin-M.S. 96
Tekin Gün
1509 okuma
Ak Hun İmparatorluğu / Kurucu-Toraman Akhsunv
Tekin Gün
1250 okuma
Büyük Selçuklu Devleti / Kurucusu: Selçuk Bey
Tekin Gün
2124 okuma
Harzemşahlar Devleti / Anuş Tegin-1097-1231
Tekin Gün
1660 okuma
Avrupa Hun İmparatorluğu-Kurucu Balamir:375,4
Tekin Gün
747 okuma
Altınordu Devleti / Kurucu:Batu Han-1236.1502
Tekin Gün
1484 okuma
Batı Hun İmparatorluğu-Kurucu , Panu,M.S. 48
Tekin Gün
1131 okuma
Büyük Timur İmparatorluğu / Timur Gürkan-M.S.
Tekin Gün
1040 okuma
Büyük Hun İmparatorluğu M.Ö. 204 - M.S. 216.
Tekin Gün
1403 okuma
Mustafa Kemal Atatürk'ün Hayatındaki Olaylar
Tekin Gün
782 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi2462/muhyiddin-ibnularabî
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap