Kastamonu Ünlü İnsanları

Taşköprüzade Ahmed Efendi
Taşköprüzade Ahmed Efendi
1. HAYATI Taşköprüzâde ünvanıyla şöhret bulmuş âlimlerin en meşhuru olan, İsamüddin lakabı ve Ebu’l-Hayr künyesiyle anılan Ahmed Efendi’nin tam adı Ebu’l-Hayr İsâmüddin Ahmed b. Muslihiddin Mustafa b. Hayreddin Halil olup; h. 901 (m.1495) yılının Rebiü’l-evvel ayının 14. gecesinde Bursa’da doğmuştur. Döneminin klasik ilimleriyle uğraşan Ahmed Efendi, babası Muslihiddin Mustafa ve amcası Kıvamüddin Kasım’dan Arapça, Kur’an ve Kur’an ile ilgili ilimleri öğrendikden sonra babasının işaretiyle ilim yolunda ilerlemeye karar vermiş; Bursa ve İstanbul’daki bir çok hocalardan dersler alıp, eğitimini tamamlayarak h. 931 (m.1524)’de Dimetoka medresesine müderris olarak tayin edilmiştir. 933 (m.1525)’de İstanbul’daki Hacı Hasan Medresesinde, 936 (m.1529)’da Üsküb İshak Paşa Medresesinde, 942 (m.1535)’de İstanbul Kalenderhâne Medresesinde, 944 (m.1537)’de Mustafa Paşa Medresesinde, 945 (m.1538)’de Edine Üç Şerefeli Medreselerin birisinde, 946 (m.1539)’da Semâniye medreselerinde, 950 (m.1543)’de Edirne Sultan Beyazıt Medresesinde müderris olarak görev yapan Ahmed Efendi, 952 (m.1545) yılında Bursa kadılığı görevine gelmiş, 954 (m.1547)’de Sahn Medreselerine müderris olarak atanmıştır. 958 (m.1551)’de İstanbul Kadılığına getirilen Taşköprüzâde, 961 (m. 1553) yılına kadar bu görevini sürdürmüş, bu tarihte gözlerini kaybetmesi üzerine emekliye ayrılmıştır. Emekliye ayrıldığı bu tarihe kadar toplam 24 yıl müderrislik ve 6 yıl da kadılık yapmıştır. 968 yılının Receb ayının 2. gecesi (m.2 Mart 1560) 67 yaşındayken vefat etmiştir. Kabri, Fatih civarında Aşık Paşa mahallesindedir . 2. İLMÎ KİŞİLİĞİ Onun ilmî kişiliğini yansıtması bakımından eğitim sürecinde okumuş olduğu kitaplar, eğitimini aldığı ilimler, ders almış olduğu hocalar ve yapmış olduğu ilmî çalışmalar oldukça önem arzeder. Bu bakımdan Taşköprüzâde İsamüddin Ahmed Efendi’nin ilmî kişiliği konusunda en teferruatlı bilgiyi Mecdî Mehmed Efendi (öl. m.1591)’nin eş-Şakaıku’n-Nu`mâniyye fî `Ulemâi’d-Devleti’l-`Usmâniyye (??????? ????????? ?? ????? ?????? ?????????) çevirisinde bulmaktayız. Onun verdiği bilgiye göre Taşköprüzâde Ahmed Efendi başlangıçta Kur’an-ı Kerîm’i okumayı öğrenip hatim ettikden sonra babasından Arap dili’ni öğrenmiştir. Bir ara Mevlâna Yetim adıyla tanınan bir alimden sarf ve nahiv dersleri alan Ahmed Efendi bu hocadan Maksud, İzzî, Merâh, `Avamil, Misbâh, Kâfiye ve Kâfiye’nin şerhi Vâfiye’yi merfu`âta kadar okumuş ve ezberlemiştir. Daha sonra Bursa Molla Hüsrev Medresesi müderrisi olan amcası Kıvamüddin Kasım’dan Vâfiye’yi mecrurâta kadar okuyup, yine sarf’dan Haruniyye, nahivden Elfiyetü İbn Malik’i, Zû`ı Misbâh’ı okumuştur. İsagoji ve şerhi Şemsiye’yi de amcasından okuyan Ahmed Efendi, Amasya Hüseyniye Medresesine atanan babasıyla birlikte Amasya’ya giderek ondan Şerh-i Şemsiye’yi, Şerh-i Akaidi, Hocazâde’yi, Mes’ud’u, Şerh-i İsfehânî’yi okumuştur. Bundan sonra babası “zimmeti himmetime lazım olan hakk-ı übüvvet-i inayeti ben tamam eyledim şimdengeru tekmil-i zât ve tahsîl-i kemalât eylemek senin elindedir” diyerek kendisinden alabileceklerinin tamamını aldığını söylemiştir. Bundan sonra dayısından Haşiye-i Tecrîdi, Fenârî Muhyiddin Çelebî’den Şerh-i Miftah’ı, Kocalı Seydî Muhyiddin Efendi’den Şerh-i Mevakıf’ı ve Keşşaf’ı, Mirim Çelebi’den Ali Kuşçu’nun astronomiyle ilgili Fethiye adlı kitabını, Şeyh Muhammed Magûsî’den Sahih-i Buhârî’nin bir miktarını, Kadı İyaz’ın Şifâ’sını okuyup, ilm-i hilaf ve ilm-i cedel gibi aklî ilimleri öğrenmiştir. Şeyh Muhammed Magûsî’den ve daha pek çok üstaddan icazet alan Taşköprüzâde Ahmed Efendi, 931 yılında Dimetoka Medresesi müderrisliğine getirildikten sonra kendi okumuş olduğu ilimler ve kitapları okutmaya başlamıştır. Bundan başka müderrisliğinin çeşitli devrelerinde İslâmî ilimlerin pek çoğuyla ilgili, döneminin önemli eserlerini de okutarak inceleme fırsatı bulan Taşköprüzâde özellikle Arapça, fıkıh ve kelam alanlarında hemen bütün kitapları talebelerine okutmuştur . Talebeliği sırasında okumuş olduğu eserler ile hocalığı esnasında okutmuş olduğu eserler incelendiğinde Taşköprüzâde’nin İslâmî ilimler alanında büyük bir birikime sahip olduğu söylenebilir. Nitekim döneminde mevcut eserlerin hemen tamamını bizzat gören ve inceleyen Taşköprüzâde’nin, h. 961 senesinde emekli oldukdan sonra, gözleri görmediği halde yazmış olduğu, yaşadığı dönemdeki ilimleri, bu ilimlerle ilgili eserler ve yazarlar hakkında oldukça değerli bilgiler veren Miftahu’s-Sa`âde ve Misbâhu’s-Siyâde (????? ??????? ? ????? ???????) ve h. 965 (m.1557) yılında tamamladığı, Osmanlı dönemi ulemâ ve meşayihlerinin hayatları hakkında bilgi veren eş-Şakaiku’n-Nu`mâniyye fî `Ulemâi’d-Devleti’l-`Usmâniyye (??????? ????????? ?? ????? ?????? ?????????) adlı eserleri onun bu konudaki vukufiyetini göstermektedir. Yazmış olduğu iki büyük eserinden hareketle onun ansiklopedist bir ilim adamı olarak değerlendirilmesi mümkündür . Zira her iki eser de ansiklopedi niteliğindedir. Ancak risalelerine göz atıldığında bunların çoğunlukla Arap dili, fıkıh, kelam hadis gibi klasik İslâmî ilimlerle ilgili olduğu görülür. Bu bakımdan onun için, İslâmî ilimlerin her alanında söz sahibi bir alim nitelemesi de yapılabilir. 3. ESERLERİ Taşköprüzâde İsamüddin Ahmed Efendi’nin çok şöhret bulmuş iki eseri olan eş-Şakaiku’n-Nu`mâniyye ve Miftahu’s-Sa`âde’nin yanında, bir çok ilim dallarıyla ilgili daha pek çok eserleri de vardır. Bunlar arasında Seyyid Şerif Cürcânî’nin Haşiyetü’l-Keşşâfının Haşiyesi, Haşiyetü’t-Tecrîd Haşiyesi (????? ????? ???????), el-Me`âlim fi’l-Kelâm (??????? ?? ?????), Ferâiz ve şerhi, Me`ânî ilmine dair Haşiye `ala Fevâidi’l-Gıyâsiyye (????? ??? ????? ????????), Kıraat ilmine dair Şerhü’l-Cezeriyye (??? ???????), Tarih ilmiyle ilgili Tarihü Kebîr (????? ????) veya diğer adıyla Nevâdirü’l-Ahbâr fî Menakıbi’l-Ahyâr (????? ?????? ?? ????? ??????), Tevârihü’l-Enbiya (?????? ???????), Ahvâlü’l-Mülûk (????? ??????), Arap diliyle ilgili Şerhü’l-`Avâmil (??? ???????), Müfettihü’l-İ`râb (???? ??????), Şerhü Dîbâceti’l-Hidâye (??? ????? ???????), Şerhu Dibâceti’t-Tevali (??? ????? ???????), Muhtasaru’n-Nahv (????? ?????), Suretü’l-Halas fi’l-İhtilâs (???? ????? ?? ??????), sayılabilir . Bundan başka otuz kadar risâlesi bulunan Taşköprüzâde Ahmed Efendi’nin risalelerinden bazıları da şunlardır: Risâletü’ş-Şuhûdi’l-`Aynî fi Tahkîki Mebahisi’l-Vücûdi’z-Zihnî (????? ?????? ?????? ?? ????? ????? ?????? ??????), Risâletü’l-İstifâ li-Mebâhisi’l-İstisnâ (????? ??????? ?????? ???????), Mesâlikü’l-Halâs fi Mehaliki’l-Havâs (????? ????? ?? ????? ??????), Risaletü’l-İnsâf fî Müsâcereti’l-Eslâf (????? ?????? ?? ?????? ?????), el-Muhakemâtu beyne’l-Mevlâ-i Lütfî ve’l-Mevlâ’l-`Izârî fî İrâdi’s-Seb`i’ş-Şedâd (????????? ??? ????? ???? ? ????? ??????? ?? ????? ????? ??????), Risaletü’l-`İnâye fî Tahkiki’l-İstiâre bi’l-Kinâye (????? ??????? ?? ????? ????????), Risaletün `ala Mukaddimeti İlmi’l-Belağa (????? ??? ????? ??? ??????), Risaletü’l-Kaza ve’l-Kader (????? ?????? ? ?????), Risaletü’t-Tâ`ûn (????? ???????), Ta`likâtü `ala Havâşi’t-Telvîh (??????? ??? ????? ???????), Ta`likâtü `ala Sadri’ş-Şerî`a (??????? ??? ??? ???????), er-Risaletü’l-Cami`a li-Vasfi’l-`Ulûmi’n-Nafi`a (??????? ??????? ???? ?????? ???????), Eclü’l-Mevâhib fî Ma`rifeti Vücudi’l-Vâcib (??? ??????? ?? ????? ???? ??????), Nüzhetü’l-Elhâz fî `Ademi Vaz`i’l-Elfâz (???? ????? ?? ??? ???? ??????), Risâletü’t-Ta`rîf ve’l-`Alâm fi Halli Müşkilâti’l-Haddi’t-Tâm (????? ??????? ? ????? ?? ?? ????? ???? ?????), Fethu’l-Emri’l-Muğlak fî Mes’eleti’l-Mechul ve’l-Mutlak (??? ???? ?????? ?? ????? ??????? ? ??????), Risaletün fî Tefsîri Ayeti’l-Vudu` (????? ?? ????? ??? ??????), Risaletün fî Kavlihi Te`âla “Hüvellezi halaka leküm ma fi’l-ardı cemî`an” ve gayrı zalik (????? ?? ???? ????? "?? ???? ??? ??? ?? ?? ???? ?????" ? ??? ???)
Ali Duman  10 yıl önce  Yazının devamı 
Doç. Ali Duman
Doç. Ali Duman
1968 yılında Ankara'da doğdu. İlk ve orta öğrenimimi burada tamamladıktan sonra, Kayseri Erciyes Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde yüksek öğrenimime başladı. 1991 yılında buradan mezun olarak, aynı yıl M.E.B.'na bağlı Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi öğretmeni oldu. Yine 1991'de Kayseri Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü'nde İslam Hukuku Ana Bilim Dalında yüksek lisansa başladı. 1993 yılında İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde İslam Hukuku Araştırma görevlisi oldum 1994'te “1115 Tarihli Şer'iyye Siciline Göre Kastamonu'da Günlük Hayat” adlı tezle Bilim uzmanı oldu. Aynı yıl Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsünde İslam Hukuku Ana Bilim Dalında doktoraya başladı. 1999 yılında “İslam Hukukuna Göre Siyasi Fikir Hürriyeti” adlı tezle doktor oldu. 2000 yılında İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi'nde yardımcı doçent, 2001 yılında İslam Hukuku Ana Bilim Dalı Başkanı oldu. Halen aynı üniversitede öğretim üyeliği görevini sürdürmekte. Evli ve iki çocuk babası. Hikmet Yurdu Düşünce - Yorum Sosyal Bilgiler Araştırma Dergisi'nin sahibi ve editörlüğünü yürütmekte. Dergi sanal ortamda yayınlanmakta olup hikmetyurdu adresinden hizmet vermektedir. Ayrıca mesleki alanımla ilgili islamhukukusayfasi adresinden yayınlanmakta olan İSLAM HUKUKU SAYFASI adlı siteyi yönetmekte..
Mootol Türkiye  10 yıl önce  Yazının devamı 
Şehit Şerife Bacı
Şehit Şerife Bacı
Kurtuluş Savaşı'nda eli silah tutanların cephede olduğu sıralarda İnebolu'ya çıkarılan silah ve cephanelerin Kastamonu üzerinden Ankara'ya ulaştırılmasında yaşlı erkeklerle kadınların da insanüstü çalışmaları olmuş, tarihe geçmişlerdir. Bu tarihe geçen kadınlarımızdan biri de Seydilerli Şehit Şerife Bacı'dır. Şerife Bacı 1921 yılının çetin kış şartlarının hüküm sürdüğü Aralık ayında sırtında çocuğu, önünde kağnısı ile İnebolu'dan Kastamonu'ya cephane taşırken, Kastamonu Kışlası önüne kadar gelmiş, mermileri ve çocuğunu korumak uğruna donarak şehit olmuştur.
Kastamonu Hayranları  11 yıl önce  Yazının devamı 
Hadi Çaman
Hadi Çaman
D. 1943, Kastamonu, Sinema ve tiyatro sanatçısı, yönetmen.İlk ve orta öğrenimini Abdurrahman Paşa Lisesi'nde tamamladı. İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde eğitim aldı. Amatörce ilgilendiği tiyatro sanatında 1962 yılında Dormen Tiyatrosu ve ardından Kent Oyuncuları'nın açtığı bir sınavı kazanarak Altın Yumruk adlı oyunda profesyonelliğe adım attı. Daha sonra Gülriz Sururi - Engin Cezzar Tiyatrosu, Nisa Serezli - Tolga Aşkıner Tiyatrosu, Miyatro (Müjdat Gezen), Şan Tiyatrosu gibi tiyatrolarda da onlarca oyunda oynadı. 1982 yılında Yeditepe Oyuncuları'nı kurdu. O zamandan beri aralıksız olarak Nişantaşı'ndaki kendi tiyatrosunda sanat yaşamını sürdürmektedir. Tiyatro dışında da çeşitli çalışmaları vardır: Çeviriler, uyarlamalar yaptı, oyunlar yazdı, yönetti. Döneminin tiyatro yaşamını konu alan bir kitap yazdı (Can Yayınları). Birçok dalda ödüller aldı. Evli ve bir çocuk sahibidir. 15 Aralık 2007 günü, ALS hastalığı saptamasıyla yoğun bakıma alınmıştır.
Kastamonu Hayranları  11 yıl önce  Yazının devamı 
Rıfat Ilgaz
Rıfat Ilgaz
Rıfat llgaz, 1940'ların toplumcu-gerçekçi şairleri arasında başta gelenlerindendir. 1911 yılında Cide'de doğdu. Şiir yazmaya ortaokul öğrencilik yıllarında başladı. İlk şiiri 27.07.1927'de, günlük Nazikter gazetesinde yayınlandı. Ayrıca; Açıkgöz (Kastamonu), Güzel İnebolu ve Güzel Tosya gazetelerinde şiirleri ve yazıları yayınlanmaya başladı. Lise yıllarında babasının ölümü nedeniyle ayrıldı. Yatılı olarak Kastamonu Muallim Mektebi'nde öğrenim gördü. 1930 yılında mezun oldu. Altı yıl süreyle Gerede, Akçakoca, Hendek ile Düzce arasında Gümüşova'da ilkokul öğretmenliği yaptı. Ankara Gazi Eğitim Enstitüsünü 1938'de bitirdi ve Adapazarı Ortaokulu Türkçe Öğretmenliğine atandı. 1939'da İstanbul Karagümrük Ortaokulunda Türkçe Öğretmenliğine başlayan llgaz'ın, yazı ve şiirleri büyük dergilerde yayınlanmaya başladı. 1940'da Gığır, Oluş, Ulus, Güneş, Yücel, Varlık, Hamle ve Yeni İnsanlık dergilerinde şiirleri çıktı ve aynı yıl Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümüne girdi. Haşan Tanrıkut, Sabahattin Kudret Aksal, Salah Birsel'le tanıştı. Ömer Faruk Toprak ile 9 Eylül 1942'de Yürüyüş dergisini çıkardılar. Bu dergide Orhan Kemal, Sait Faik, Cahit Irgat, A. Kadir, Nazım Hikmet (İbrahim Sabri) ile birlikte çalıştılar. 1943'de ilk kitabı "Yarenlik"i yayınladı. Şiirleri olağanüstü bir ilgi gördü. Ocak 1944'de "Sınıf" adlı şiir kitabı çıktı. Sıkıyönetim kararı ile toplatıldı. Pertev Naili Boratav "Sınıf" için:"Yeni Türk şiirine inanmayanlara, Rıfat llgaz'ın kitabını oku-yup anlamlarını dilemekten başka yapılacak birşey yoktur" diye yazdı.1945'de Gün dergisi çıktı. llgaz bu dergide sekreterdi. Bu dergide yazıları yayınlandı. Aziz Nesin'in Cumartesi dergisine ortak oldu. Seçici kurulda çalıştı. 1946'da Esat Adil, Sabahattin Ali ve Aziz Nesin ile birlikte Gerçek gazetesini çıkardılar. 1946 Ekim ayında Yığın dergisini Esat Adil ve Adil Yağcı ile birlikte çıkardılar.Öğretmenliğe yeniden döndükten sonra Boğazlayan-Yozgat'a tayini çıktı. Hastalığı nedeniyle Validebağ Sanaturyumunda yattı. Şubat 1947'de Sabahattin Ali, Aziz Nesin ve Mim Uykusuz'un çıkardığı Markopaşa kadrosuna girdi. Sık sık kapatılan bu derginin daha sonraları sorumlu müdürlüğünü üstlendi. Malum Paşa, Merhum Paşa, Hür Markopaşa gibi dergilerin de sık sık adı değişiyordu.1950'li yıllarda llgaz gazetecilik yapmaya başladı. Sakıncalı olduğundan, gazeteler ve dergiler imzalarına pek yer vermediler. 1952-1960'daTan gazetesinde dizgici-düzeltmen ve röportaj yazarı olarak çalıştı. Turhan Selçuk ve İlhan Selçuk'un çıkardığı Dolmuş dergisinde "Stepne" takma adıyla yazılar yazdı. Hababam Sınıfı, Pijamalılar (Bizim Koğuş), Don Kişot İstanbul'da bu dergide dizi olarak yayınlandı. Hababam Sınıfı'nı da, isminin sakıncalı olması nedeniyle "Stepne" (Yedek Lastik) takma adıyla yazdı. Ocak 1953'de Devam adlı şiir kitabını çıkardı ve bu kitap da toplatıldı. 1961 Anayasası yürürlüğe girdikten sonra kendi adıyla yazı ye şiir yayınlayabilme olanağına kavuşan Rıfat llgaz Demokrat İzmir, Akbaba, Vatan, Yeni Gün, Yeni Ulus gibi yayın organların-da ve kimi edebiyat dergilerinde yazı yazabildi. Sınıf yayınlarını kurdu ve kendi kitaplarını yayınlayabildi. 1970'de Basım Şeref Kartını aldı.1974'de emekli oldu. Doğum yeri olan Cide'ye yerleşti. 12 Eylül 1980 döneminde gözaltına alındı. 70 yaşında gerekçesiz sorguya çekildi ve gözaltında kaldı. Tutukluluğu sona erince İstanbul'da, oğlu Aydın llgaz ile birlikte ölümüne kadar yaşamaya başladı. Bu olaylar "Kırkyıl Önce Kırk Yıl Sonra" adlı kitabında anlatılır.Onu hepimiz Hababam Sınıfı'nın yazarı olarak bildik. Altmış yayınlanmış kitabı olmasına karşın onun şairliğini, romancılığını ve öykü yazarlığını unutmamamız gerekir. Kitaplarında; çağdaş, ileri görüşlü, ulusumuzdan yana birlikteliği önerir.Yıllarca kendisini bizden uzaklaştırmaya çalışan yönetimlerden sonra, demokrasi yolunda ülkemizdeki gelişmeler Rıfat IIgaz adını yeniden yücelttiyse de, Sivas olaylarının acısına dayanamayan duyarlılığı 7 Temmuz 1993 günü aramızdan ayrılmasına neden oldu.
Kastamonu Hayranları  11 yıl önce  Yazının devamı 
  Ünlü veya tanınmış bir kişi adı yazın
Ünlü Kişi Adı     
Ünlü veya tanınmış kişi açıklamasını yazın
   
    
Kaç eder : 3 + 7 = ?