Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
Makale Özeti: İslam’In Evrensel Hukuk Düşüncesine Katkıları
Yazı Yaz
663
4607
Dini Konular
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
12.4.2013
0 yorum
3089
okuma
Yazar: Yrd. Doç. Dr. Talip Türcan
Yayın Yeri: SDÜ İlahiyat Fak. III. Kutlu Doğum Sempozyumu (Tebliğler), Isparta, 2000, 25-34
Hukukun sosyal yaşamın zorunlu bir kurumu olarak, gelişimini tamamlaması uzun asırlar almıştır. Her ne kadar genel olarak hukukun bugünkü modern şeklini almasında XVIII. Yy’dan beri süregelen Batı Düşücnesinin olduğu genel kabul görüyor olsa da, kaynağını Kur’an ve Sünnet’ten alan İslam Hukuku / Fıkıh da evrensel hukuki ilkelere sahiptir. Bu tebliğde İslam Hukuku’nun bu evrensel nitleikli ilkelerinden bazıları üzerinde durulacaktır.
I.
Hukukun genel teorisi bakımından İslam’ın getirdiği en önmeli ilke, hukuk biliminin temelini teşkil eden “hukuk normlarının yalnızca insan davranışlarını düzenleyeceği” hususudur. Bu ilkeye göre, insan davrnaışlarını düzenleyen bir kuralın hukuk normu olarak telakki edilmesi mümkün değildir.
İslam hukuku hayvanların, bitkilerin ve cansız nesnelerin davrnaış, hareket ve hallerinden ötürü sorumlu tutulmaları, yargılanmaları ve cezalandırılmaları biçimindeki ilkel hukuk anlayışını reddetmiş; başlangıcından itibaren insan davrnaışını düzenlemeyen hiçbir kuralın hukuk normu kabul edilemeyeceğini benimsemiştir.
Hukuk normlarının sadece insan eylemlerini düzenleyeceği prensibi, insanların hayvanalra ve çevreye nasıl davranması gerektiği hususunu da içine alır.
II.
Sorumluluk hukukunun dayandığı temel ilke, kişilerin iradi ve kusura bağlı fiillerinden ötürü sorumlu tutulmalarını öngörür. İslam, niyet kurumunu hukuk düşüncesine dahil etmek suretiyle, ilk defa oalrak, kusur ve kusursuzluk hallerini hukuki sonuçları bakımından tefrik etmiştir.
III.
Bir insandan doğan her varlığın hukuki bir şahsiyetinin bulunduğu ilkesini de evrensel hukuk düşüncesine yine İslam kazandırmıştır. İslam hukukna göre kişilik, sağ doğmak kaydıyla cenin halindeyken başlar ve ölünceye kadar deam eder. İslam’da hukuki kişiliğin, bir insanın gerçekten ölmeden veya gaiplik sebebiyle ölümüne hükmeidlmeden önce hiçbir nedenle son bulması ya da ona kanun veya mahkeme kararıyla son verilmesi mümkün değildir. Ayrıca bu ilkenin doğal sonucu olarak, bir kimsenin kişi sayılması hususunda küçük-büyük, kadın-erkek, Müslim-gayrı Müslim, vatandaş-yaancı, zengin-fakir ve hatta hür-köle ayrımlarının hiçbir tesiri bulunmamaktadır.
Nitekim İslam hukukuna göre, köleler aleyhine işlenen suçlarda bile, suçu işleyenin kim olduğuna bkaılmaksızın cezalandfırılma yoluna gidilmiştir.
IV.
Bir toplumda adaletin temin edileiblmesi, yürürlükteki kanunların hukukun üstün değerlerine uygun oluşuna bağlı olduğu kadar, bunların tatbiki esnasında takip edilecek usul kurallarının niteliğine de bağlıdır.
İslam’ın yargılama hukuku alanına dahil ettiği en önemli ilkelerden birisi de, yargılama neticesinde yalnızca objektif / zahiri kanıtlara göre hükmeidlebileceği esasıdır. İslam yargılama hukukna göre, maddi gerçekler dışında, insanı ve insan duyularını aşan hiçbir bilgi yöntemi ve o tür vasıtalarla elde edildiği iddia edilen kanıtlar yargılamada kullanılamaz. Hatta hakimin yargılama dışında edinidği bilgiye dahi, hükme tesir edecek bir kanıt oalrak müracaat edilmesi bir çok hukukçu tarafından kabul edilmemiştir.
Bundan anlaşılıyor ki, İslam’da insanalr arasında ortaya çıkan husumet, ihtilaf ve haksızlıkların onjektif usuller takip eidlerek ve zahiri delillere uyularak giderilmesi aslî bir ilkedir.
Yargılamanın hiçbir safhasında ne sanık ve ne de tanıklara her ne şekilde olursa olsun, tehdit, baskı, tahkir ve hatta telkinde bulunulamaz. Sanığın hayatı dokunulmadır.
V.
Toplumun anaysal düzeni bakımından İslam’ın evrensel hukuk düşüncesine yaptığı önemli katkılardan biri de toplumun düzeninin dine değil, hukuka dayanması gerektiği prensibidir.
Toplumsal yapılanmada inanç, ırk, renk gibi ayrıcı unsurlar değil, hukukun asıl kabul ettiği bir düşünce, genel hukuk düşünceisnde yerini almıştır. İslam, tüm insanları, sırf insan oldukları için, sırf insan olmaları sebebiyle hukukun süjesi yapmış ve her türlü ayrımı reddetmiştir.
Bir diğe önemli ilke de egemenlik ve siyasi iktidar ayrımına ilişkindir. Bir ülkedeki pozitif hukuka ve yönetime ilişkin en yüksek kudret anlamındaki egemenlik ile yönetme yetkisi anlamındaki siyasi iktidar kavrmalarını ilk defa tefrik etme şerefi İslam’a aittir.
İslam’da iktidar / yönetme yetkisi, yönetenlerin sübjektif hakkından değil, egemenliği temsil eden toplum iradesinden kaynaklanmaktadır. Siyasi iktidar, meşruiyetini toplumun egemenliği prensibinden alan hukuki bir yetki mahiyetindedir. Ayrıca yönetme yetkisi, mutlak ve sınırsız değil, tıpkı toplumun iredesi gibi, hukuk içinde sınırlı, hukukun üstün ve evrensel değerleri ile kayıtlıdır.
İslam’ın evrensel hukuk düşüncesine yaptığı katkılar elbette bu bahsedilenlerle sınırlı değildir. Bunlar, örnek kabilinden olan, önem atfettiğimiz ilkelerden bazılarıdır.
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
3089
Yer
Dini Konular
12.4.2013
2
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
---
Kaynak
http://islamhukukusayfasi.blogspot.com/2013/02/makale-ozeti-islamn-evrensel-hukuk.html
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
Ali Duman
adlı kullanıcının
diğer yazıları
Şeytanın İnsanı Namazdan Alıkoyma Metodları N
İlim İrfan
1061 okuma
Hz. Süleyman Ve Belkıs
Cemile Öztürk
1105 okuma
Son Okçular Tepesi
Ahmet Ali Çevik
1380 okuma
Peygamber Efendimizin En Çok Korktuğu Şey
İlim İrfan
1107 okuma
Cennette Kadınların Durumu Nasıl Olacak?
İlim İrfan
1000 okuma
Kadınlar Adet Döneminde Neden İbadet Yapmaz?
İlim İrfan
1013 okuma
İş Yoğunluğundan Namaz Cem Edilebilir Mi?
İlim İrfan
1084 okuma
Şeytanın Tuzakları Nelerdir?
İlim İrfan
1006 okuma
Kalbi Temiz Olanlar Kurtulacak Mı?
İlim İrfan
983 okuma
Diş Eti Kanaması Abdesti Bozar Mı?
İlim İrfan
1159 okuma
Ümmetin Başına Gelecek Büyük Bela
İlim İrfan
961 okuma
Ye'cüc Ve Me'cüc Nedir?
İlim İrfan
991 okuma
Cehennem Azabının Çeşitleri Nelerdir?
Myname isno
1060 okuma
Şeytan Ateşten Yaratıldığına Göre Cehennem At
Myname isno
974 okuma
Çağımızın İmtihanı:İsraf
Myname isno
1029 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi663/makale-ozeti-islam’in-evrensel-hukuk-dusuncesine-katkilari
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap