Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
Kibirden Nasıl Kurtuluruz?
Yazı Yaz
1663
3804
Dini Konular
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
6.11.2015
0 yorum
1057
okuma
Bir atasözünde; “Tevâzû, şeref avlayan bir avcıya benzer.” denilir. Hakîkaten mânevî izzet, şeref ve mertebeleri kazandırmakta, tevâzû kadar müessir bir başka vâsıta yoktur.
Bunun zıddına, kibir ve benlik dâvâsı gütmek, Cenâb-ı Hakk’ı son derece gazaplandıran kötü bir huydur.
Hazret-i Ebû Bekir t bu hususta şöyle buyurur:
“Kul dünya nîmetlerinden bir şey sebebiyle kibirlendiğinde Allah Teâlâ, o nîmet kulundan gidinceye kadar ona buğzeder.”
NEFSİN EN ZOR TERK EDEBİLDİĞİ HUY
Mânevî terbiyeye de, öncelikle nefs tezkiyesiyle başlanır. Nefsin en zor terk edebildiği kötü huy; kibir ve benliktir.
İlk mutasavvıflardan Ebû Hâşim es-Sûfî:
“Kalpte yer etmiş bir kibri kazımak, dağları iğne ile kazmaktan daha zordur.” buyurmuştur.
Fakat bu başarılmadıkça da mânen tekâmül edebilmek ve dînin hedeflediği kâmil insan olabilmek mümkün değildir.
Hazret-i Mevlânâ’nın buyurduğu gibi:
“Bir kişi, kendinden geçerek yokluğa ulaşır, yokluk o kişiye mânevî bir ziynet olursa, o kişinin Hazret-i Muhammed r gibi gölgesi kalmaz. Yani o kişi hayâlî ve gölge varlığından kurtulur.”
Aslı yokluk olan, yani yokluktan gelen insanoğlunun varlık ve benlik iddiâsına kalkışması, ne büyük bir bedbahtlıktır. Bütün dünyevî dayanaklar ve nefsânî hazlar da kulun bu gaflete düşmesine zemin hazırlayan imtihan tuzaklarıdır. Bu tuzağa düşen mağrur kimseler, oltadaki yemin bir anlık lezzeti için kendini helâke sürükleyen balıklar gibidirler. Mevlânâ Hazretleri bunu ne güzel îzah eder:
“Varlık ve benlik, insanı adamakıllı sarhoş eder; aklını başından, utanma duygusunu gönlünden alır.
Şeytan, bu sarhoşluğa kapıldı da; «Âdem niçin benden üstün olsun; bana reis olsun?» dedi de lânete uğradı.”
Bu bakımdan kibir âfetini nefisten silip atmak, hayâtî bir vecîbedir.
Hasan-ı Basrî Hazretleri:
“Tevâzû, karşılaştığın her müslümanın senden üstün olduğunu kabul etmendir.” buyurur.
TEVÂZU VE HİÇLİK
Ârifler sultânı Nakşibend Hazretleri, intisâbının ilk yıllarında insanların gelip geçtiği yolları temizlemiş, hastalara, âcizlere, hattâ yaralı hayvanlara hizmet etmiştir. Bu şekilde büyük bir tevâzû ve hiçliğe bürünmüş, pek çok mânevî mertebelere de bu hizmetleri bereketiyle nâil olduğunu ifâde etmiştir.
Onun nâil olduğu tecellîlerin âdeta sırrını ifâde eden şu mısrâları pek mânidardır:
Âlem buğday ben saman,
Âlem yahşî ben yaman!.. (herkes tam, ben kusurlu)
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
1057
Yer
Dini Konular
6.11.2015
0
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
#kibir
  
Kaynak
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
İlim İrfan
adlı kullanıcının
diğer yazıları
Ebu’L-Hasan El-Kerhi
İslam Hukuku
2255 okuma
Fahruddin Er-Razî
İslam Hukuku
1685 okuma
İmam Ebu'l-Yusr Muhammed Pezdevi
İslam Hukuku
2019 okuma
Fahru'l-İslam Ebu'l-Usr El-Pezdevi
İslam Hukuku
1676 okuma
Şemsü'l-Eimme Es-Serahsî Ve Fıkıhçılığı
İslam Hukuku
1669 okuma
Ebu'l-Hüseyn El-Basri
İslam Hukuku
2212 okuma
İmam Gazali
İslam Hukuku
1680 okuma
İmam-I Azam Ebu Hanife
İslam Hukuku
1860 okuma
Kur'an'ı Anlayarak Okumak Mı?
Ali Duman
1263 okuma
Ahmed B. Hanbel
İslam Hukuku
1528 okuma
Paylaşım Sitelerinde Hadis Diye Paylaşımda Bu
Ali Duman
1353 okuma
Makale Özeti: İslam’In Evrensel Hukuk Düşünce
Ali Duman
3083 okuma
İslam’Da Yönetim Ve Siyasetle İlgili Kavramla
Ali Duman
2414 okuma
Yürüttüğüm Blog Ve Sitelerim
Ali Duman
1263 okuma
Bedreddin Ez-Zerkeşi
İslam Hukuku
2696 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi1663/kibirden-nasil-kurtuluruz
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap