Resimler
Videolar
Haberler
Yazılar
Replik Düplik
Kuruluşlar
Benim Dünyam
Kayıt Ol
Oturum Aç
İmam Matüridi
Yazı Yaz
642
4608
Dini Konular
Yorum Yaz
Yazdır
Tavsiye Et
11.4.2013
3 yorum
1532
okuma
Türk dünyası ve İslam dünyasının yetiştirdiği ender düşünürlerden olan Ebu Mansur Maturidi, İslam düşüncesinde ortaya çıkan farklı din anlayışları içerisinde akılcı-hadari din anlayışının en önemli şahsiyetlerinden birisidir. Bu anlayışın temelleri her ne kadar Ebu Hanife tarafından ortaya atılarak geliştirilmeye çalışılmışşa da, epistemolojik, teolojik ve felsefi olarak temellendirilmesi Maturidi tarafından yapılmıştır. Bu bakış açısını kullanarak kendi döneminde ortaya çıkan dini problemlere çözüm bulmaya çalışmış, pek çok öğrenci yetiştirmiş ve tefsirde Te’vilat, kelamda Kitabut-tevhid başta olmak üzere, çeşitli bilim dallarında ilk olma özelliğini taşıyan önemli eserler bırakmıştır. O, hayatında olduğu gibi ölümünden sonra da, büyük ilgi görmüş, geniş bir coğrafyayı etkilemiş ve adına nispetle Maturidilik diye bilinen bir düşünce ekolü teşekkül etmiştir.
İsim ve künyesi:
Ebu Mansur El Maturidi’nin asıl adı Muhammed b. Muhammed b. Mahmud olup, zahid şeyh-seyhul imam, imamul huda, alemul huda ve eş şeyh el imam ez-zahid reisu ehli süne, reisu meşayihi Semerkant, iammul mütekellimin, masahhıhu akaidil müslimin vb unvan ve lakaplarla anılmaktadır. Bununla birlikte kaynaklarda onun adı daha çok Ebu Mansur El Maturidi, Ebu Mansur es-Semerkandi, eş Şeyh ebu Mansur, eş-Şeyh Ebu Mansur el Maturidi şeklinde geçmektedir. Bu açıklamalar onun künyesinin Ebu Mansur Muhammed b. Muhammed b. Mahmut el Maturidi es-Semerkendi şeklinde olduğunu göstermektedir.
Doğumu ve Nesebi:
Ebu Mansur el Maturidi Özbekistan sınırları içerisindeki Semerkant şehrinin maturid köyünde doğmuştur. Doğduğu yere nispetle, Ebu MansurEL-Maturidi adıyla anılmaktadır. İlmi üstünlüğü ve faziletli kişiliğiyle pek çok isim ve lakapla anılmıştır. Ancak onun ne zaman doğduğu kesin olarak bilinmemektedir. Bununla birlikte Muhammed b. Mukatil (248/862)’e öğrencilik yaptığı göz önünde bulundurulrcak olursa onun III /IX. Asrın ortalarına doğru 230/844’lü yıllarda doğmuş olabileceği ileri sürülebilir.
Semani ve Zebidi Maturidi’nin Arap asıllı olduğunu iddia etmektedirler. fakat onun hayatı ve eserleri incelendiğinde, bu görüşün doğru olmadığı anlaşılmaktadır. çünkü, ilgili ilk kaynaklara bakıldığında, onun Arap olduğuna dair bir bilgi bulunmamaktadır. yine, bu kadar meşhur ve büyük alim olmasına rağmen, ilk kaynaklara göre, dedesinden yukarı nesebi sayılamamaktadır. Semani ve Zebidi’nin iddia ettikleri gibi Eyub el Ensari’nin soyundan olmuş olsaydı, Arap geleneğine göre, soy kütüğüne büyük önem verildiği için Maturidi’nin soyuda bir sahabeye kadar uzatılır ve kaydedilirdi. oysa onun nesebi dedesinden ileriye götürülememektedir. maturidi’nin hayatı ve nesebi hakkında bu kadar az bilginin olması ve eserlerinde Arap dili bakımından bazı gramer hatalarının ve ifade bozukluklarının bulunması ayrıca ifadelerinin yer yer Türkçe cümle yapısına benzemesi, mensuplarının büyük bir çoğunluğunun Türk olması gibi hususlar, onun büyük bir ihtimalle Türk olduğunu göstermektedir.
Hocaları:
-Ebu Bekr Ahmed b. İshak b. Salih el-Cüzcani(III. /IX. yüzyılın ikinci yarısı)
-Ebu Nasr Ahmed b. el-Abbas el-İyazi(ö. 286/874’den sonra)
-Muhammed b. Muakatil er-Razi(ö. 248/862)
-Nusayr b. Yahya el-Belhi (268/881)
-Ebu Bekr Muhammed b. Ahmed b. Reca el- Cüzcani (285/898)
Öğrencileri:
İmam Maturidi bütün ömrünü eğitim-öğretim faaliyetleriyle geçirmesine rağmen kaynaklar onun sadece dört öğrencisinden bahsetmektedir.
-Ali b. Said Ebu-l Hasan er-Rustuğfeni (345/956)
-Ebu’l Kasım İshak b. Muhammed b. İsmail el Hakim es- Semerkandi(342/954)
-Ebu Muhammed Abdulkerim b. Musa b. İsa el-Pezdevi(390/1000)
-Ebu Ahmed el-İyazi(IV. IX. Asrın başları)
Eserleri:
Maturidi’nin kendisine aidiyeti kesin olan on üç eserinden on ikisinin adını, daha başka eserleri de bulunduğunu belirteterek Ebu’l Muin en-Nesefi kaydetmiştir.
a)Tefsir:
-Te’vilatu’l-Kur’an
b)Kelam:
-Kitabüt-Tevhid
-Kitabul-Makalat
-Reddü Eva’ili’l- edile li’l Ka’bi
-Reddü Tehzibi’l- Cedel-li’l Ka’bi
-Beyanü vehmi’l Mu’tezile
-Reddü va’idi’l füssak lil- Ka’bi
-Reddü’l Usuli’l-hamse li-Ebi Ömer el Bahili
-Reddü Kitabi’l-İmame li-bazi’r- Refaviz
-er-Red ale’l Karamita
c)Fıkıh:
-Me’ahizü’ş-şerai fi usulil fıkh
-Kitabu’l Cedel
-er-Red ale’l Karamita
-Şerhul-Cami’iş-şağir
Vefatı:
Maturidi’nin ölüm tarihinde iki görüşün dışında ihtilaf olmamakla beraber, Semerkand’da defnedildiği ile ilgili ihtilaf da yoktur. Kabri’nin Semerkandın bir mahallesi olan Jakardiza’da olduğu belirtilir. Kureşi burada“Türbetü’l Muhammedin’’ denilen bir mezarlığın olduğunu ve burada 400’den fazla Muhammed adında ilim adamının medfun olduğunu anlatır. Maturidi talebelerinden Ebu’l Kasım el-Hakim’e, (342/957) öldüğünde mezarının üzerine“Bu kabir, ilmi geliştirip yaymakta ve öğrenmekte gücünü tüketen, böylece dinde övülecek eserler bırakan, hayatının meyvelerinden yararlanılan zatın kabridir. Allah ona rahmet eylesin’’ibaresini yazdırılmasını vasiyet etmiştir.
İlmi Kişiliği:
Maturidi’ye göre Allah, insanın faziletli olması ve sürekli kendini geliştirerek ilerlemesi için iki yöntem sunmuştur. Bunlardan birisi akıl diğeri ise vahiydir.
Ona göre akıl ile vahiy, insanı aynı hedefe götüren aslında birbirinin benzeri olan iki vasıtadır. Bu sebeple, kesinlikle birbirleriyle çelişmezler. Bununla birlikte, ahiret ahvali gibi metafizik konuların insan aklıyla bilinmesi mümkün olmayıp bu tür konular ancak vahiyle bilinir. Çünkü insanın zihni bunları idrak edecek seviyede değildir. Onun için insanın aklı bu gibi durumlarda aciz kalmakta, şaşırmaktadır. Bu durumda, insanın imdadına vahiy yetişmektedir. Diğer taraftan insan aklını kullanarak erdeme ve ilerlemeye ulaşması mümkün olmakla birlikte, aklın çeşitli sebeplerden zaafa uğramasından dolayı, insanın görevini tam olarak yapması zorlaşmaktadır. Bu sebeple Maturidi nakli(vahyi) esas alarak ona son derece bağlı kalmakla birlikte, Kur’anı doğru anlayabilmek için, aklı kullanmaya çok önem vermiş ve herhengibir konuda en doğru karara varabilmenin, ancak düşünme ve akıl yürütmeyle mümkün olacağını savunmuştur. Ona göre, renklerin karışması durumunda, sağlam bir göze, seslerin karışması durumunda sağlam bir kulağa başvurulduğu gibi, birbirine karışan görüşlerin doğrusunu bulmak için de düşünmeye ve akıl yürütmeye ihtiyaç vardır. O, nasları yorumlarken onların sadece lafzına değil, aynı zamanda ve özellikle Allah’ın ne kastettiğine büyük önem vermiş, naklin yanında akla ve istidlale çok önem verdiği için de Kitabu’t-Tevhid adlı eserine bilgi felsefesiyle başlamıştır.
İmam Maturidi, Ebu Hanife’nin fikirlerini ve rey metodunu benimseyip savunmuş ve onun görüşlerini sistematik hale getirerek daha sonraları kendi adına nispet edilen Maturidilik mezhebinin kurucusu kabul edilmiştir. Onun görüşleri ve nass-akıl dengesi üzerine kurulan metodu, yaşadığı dönemden itibaren bir çok alim tarafından kabul edilip geliştirilmiştir. Ayrıca mensuplarınca, zahid, şeyh, şeyhul imam, imamul hüda, alemül hüda ve reisü ehli süne gibi unvan ve lakaplarla anılmış olması onun büyük bir ilmi şahsiyete sahip olduğunu gösteren başka bir unsurdur.
Maturidi, fıkıh ve müfessir kimliğinden daha çok mütekellim kimliğiyle tanınan ve sahasında takdir edilen bir kimse olmuştur. Adına nispetle Maturidilik olarak isimlendirilen sistematik bir kelam ekolünün kurucusu unvanını almıştır. Kendi döneminden itibaren görüşlerini takip eden ve yorumlayan Ebu Seleme, Pezdevi, Ebu Muin en Nesefi, Ömer en Nesefi, Ebu ishak Saffar el Buhari, Nureddin es-Sabuni, Ebul Berekat en-Nesefi, İbnul Hümam başta olmak üzere çok sayıda kelamcı yetişmiş ve çok kıymetli esrler vücuda getirmişlerdir.
Maturidi kelamcı ve fakih olduğu kadar, aynı zamanda bir müfessirdir. Maturidi akılcı tefsir geleneğinin ilk temsilcilerinden biri kabul edilebilir. Te’vilatu’l-Kur’an adlı esrinin başında tefsir ile te’vil arasında bir ayrım yaparak, eğer bu kısım sonradan ilave edilmediyse, bu iki kavrama kendinden önce yüklenmeyen anlamlar yüklemiştir. Ona göre, tefsir Allahın muradının ne olduğu konusunda kesin bir fikir beyan etmektir. Te’vil ise, Allah’ın muradının ne olduğu konusunda kesin hüküm vermeksizin muhtemel olanlardan sadece birini tercih etmektir. Birincisini sahabeye ikincisi ise, sonraki nesillerden dinde fakih olanlara hasretmiştir. Bu yaptığı te’villeri, sadece sahibini bağlayan te’viller olarak görmüş ve bunları kutsallaştırma yoluna gitmemiştir.
Beğen
Beğenme
Tavsiye et
Rapor et
Yazdır
1532
Yer
Dini Konular
11.4.2013
2
kişi beğendi
0
kişi beğenmedi
Etiket
---
Kaynak
http://islamhukukusayfasi.blogspot.com/2013/03/fakihlerimizi-tanyalm-20-imam-maturidi.html
Yorum yapabilmek için
Üye Olun
veya
Giriş
yapın
İslam Hukuku
|
11 yıl önce
Hikmet Yurdu Dergisi İmam MAtüridi Özel Sayısını da buradan okuyabilirsiniz http://www.hikmetyurdu.com/index.php/ads/issue/view/4
Salih Kahrıman
|
11 yıl önce
haklısınız valla en son imam hatipte okumuştuk maalesef ki haklısınız
Aytekin Takar
|
11 yıl önce
ne kötü milletimizin imam maturidiyi tanımaması, Allah Razı olsun tekrar hatırlatıp okuttunuz
İslam Hukuku
adlı kullanıcının
diğer yazıları
Sıkıntılara Kur’An’ı Kerim Işığı
Ömer Selim Subaşı
2156 okuma
Cennete Uçuran İki Kanat: Sabır Ve Şükür
Myname isno
1537 okuma
Muhammed Sıddık Minşevi'nin Hayatı
Myname isno
2508 okuma
Sen Ve Son
Sivas Platformu
1145 okuma
Nebevi Bir Miras İtikaf
Sivas Platformu
1258 okuma
Zilhicce Ayının Fazileti
Durmuş Ali Yıldız
1256 okuma
Ramazan Ve Oruç
Fatih Müftülüğü
1831 okuma
Kişinin Asıl Dikkatli Olması Gereken Mesel..!
Burhan Sendinç
1208 okuma
İman Ve Tevhid
Burhan Sendinç
1208 okuma
Üç Ayların Faziletleri
Salih Kahrıman
1913 okuma
İki Zengin Ve İki Fakir
Aytekin Takar
1151 okuma
Noktacı
Turgay Kozan
2005 okuma
Az Yaşa Çok Yaşa, Akıbet Ölüm Gelecek Başa…
Myname isno
2220 okuma
Turgay Kozan Vahdete Yolculuk
Turgay Kozan
1619 okuma
Münafıkların Karakter Yapısı
Myname isno
1131 okuma
Birşeyler yaz
Sadece Ben
Bağlantılarım
B.Bağlantıları
Herkes
Yazıyı Mootol duvarına paylaşmak için
üye ol
veya
giriş
yap
http://www.mootol.com/Yazi642/imam-maturidi
Adınız :
Gidecek E-posta :
Gönder
Tanıdıklarını haberdar etmek için
üye ol
veya
giriş
yap
Adınız :
Rapor nedeni :
Rapor et
Yazı içeriğini rapor etmek için
üye ol
veya
giriş
yap